Akcja zbrojna ...

W środę 1 maja Brusy zostały przeniesione w czasy II wojny światowej. Wszystko to dzięki Stowarzyszeniu Miłośników Historii Gryfa Pomorskiego „CIS” Męcikał.

Czerwona cegła obiektu oraz przygotowana scenografia, przeplatane strzałami z karabinów wprowadziły widzów w atmosferę tamtych wydarzeń.   |  fot. nadesłane

We współpracy ze Stowarzyszeniem Miłośników Historii Borów Tucholskich „Historia i Pamięć” z Tucholi przygotowali tzw. „Akcję zbrojną”. Inscenizacja historyczna przedstawiała potyczkę graniczną z dnia 1 września 1939 r. oraz odbicie przez partyzantów Gryfa Pomorskiego swojego kolegi - Wojciecha Warsińskiego – łącznika TOW „Gryf Pomorski” – z aresztu niemieckiego w Brusach (wydarzenie z dnia 11 kwietnia 1943 r.) Na miejsce inscenizacji wybrano budynek starej szkoły w Brusach.

Na zakończenie Burmistrz Brus Witold Ossowski wręczył na ręce Wojciecha Dereweckiego podziękowanie dla SMHGP „CIS” w Męcikale za popularyzację historii II wojny światowej oraz organizację inscenizacji historycznej.  Dodatkową atrakcję „Akcji zbrojnej” stanowił piknik militarny zorganizowany na placu targowym w Brusach. Prócz kiermaszu militarnego uczestnicy mieli możliwość skosztowania swojskiej grochówki oraz kawy partyzanckiej. Odbył się tam także pokaz kawalerii konnej 18 Pułku Ułanów Pomorskich ze Sławęcina - Rytla, prezentacja walki wręcz w wykonaniu KEMPO Chojnice oraz występ na żywo RFOR Brusy.

Organizatorami wydarzenia byli: Stowarzyszenie Miłośników Historii Gryfa Pomorskiego „CIS” Męcikał, Stowarzyszenie Miłośników Historii Borów Tucholskich „Historia i Pamięć” z Tucholi. Przedsięwzięcie zrealizowano ze środków Gminy Brusy w kwocie 3 tys. zł w ramach Otwartego Konkursu Ofert na rok 2013. Patronat honorowy nad imprezą objął Burmistrz Brus Witold Ossowski.

UM Brusy

fotoreportaz.jpg

  1. 4 maja 2013  20:47   Polak "potrafi"!!! (1)   Prawnuk żołnierza września. Ojciec dwóch synów!

    Swego czasu pracowałem w Rjukan ( małe miasteczko w Norwegii) gdzie Niemcy w czasie wojny produkowali "ciężką wodę" (znawcy historii wiedzą o co chodzi) i Norwedzy dokonali tam sabotażu niwecząc niemieckie plany. Nie było to coś co zmieniło losy wojny - ale w tamtych stronach jest to tak pieczołowicie hołbiony fakt z przeszłości, jakby od tego wówczas zdarzenia zależały losy wojny - choć wcale tak nie było. Mieszkańcy tego miasta są z tego tak dumni i uważają to za "element zbawienia ludzkości"... choć ich historia narodowa w porównaniu do naszej wypada blado. My jednak potrafimy OPLUĆ każdą własną świętość - co widać z coponiektórych poniższych wpisów!

    1
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 maja 2013  22:28   Podaj przykład   anonim

      kto Ci pluje na jakąś swiętość, i co to za własną świętość mamy?

      0
      1
  2. 4 maja 2013  19:43   Panie "Zielony" (3)   Sabina B.

    jaki jest Pański rzeczywisty stopień wojskowy? Pytam z czystej ciekawości, bo doprawdy wygląda Pan jak prawdziwy przedwojenny oficer, zawsze wyprostowany jak struna, mundur leży na Panu jak ulał, prawdziwi wojskowi mogą brać z Pana przykład. Nie jest to żadna drwina z mojej strony, tylko rzeczywisty podziw. Pozdrawiam.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 6 maja 2013  06:13   Pani Sabino całuję rączki ...   wojskowy

      Pani Sabino całuję rączki i z niecierpliwością czekam na rozkazy np takie - atak na zrazy...

      0
      0
    • 5 maja 2013  22:17   Dziękuję za odpowiedź   Sabina B.

      Doprawdy to nie komplement tylko moje osobiste wrażenie, że jest Pan lub był zawodowym oficerem. Takie wrażenie wywiera Pan na wielu osobach będących widzami Waszych inscenizacji. Tak trzymać, życzę wielu dalszych sukcesów i pozdrawiam.

      0
      0
    • 5 maja 2013  21:24   STOPIEŃ   ZIELONY

      DZIEKUJE ZA TAKI KOMPLEMENT! W WOJSKU UKOŃCZYŁEM W CHORZOWIE 5 MIESIĘCZNĄ SŁUŻBĘ W SZKOLE PODOFICERÓW SŁUŻBY ZASADNICZEJ I MIESIĄC JAKO PODOFICER-INSTRUKTOR NA PRAKTYKACH DOWÓDCZYCH W SZKOLE MŁODSZYCH SPECJALISTÓW W GLIWICACH. SŁUZBĘ ZASADNICZĄ UKOŃCZYŁEM JAKO PLUTONOWY REZERWY. POZDRAWIAM, ZIELONY.

      0
      0
  3. 4 maja 2013  18:44   Sami tu profesorowie ...   anonim

    Sami tu profesorowie historii! A każdemu ona tak, jak mu pasuje!

    0
    0
  4. 4 maja 2013  17:02   abc   Miner

    Czytając te komentarze myślę, że Ci, którzy tak bardzo negatywnie się wypowiadają są chyba zazdrośni. Zgodzę się, akcja z odbiciem Warsińskiego nie była aż tak spektakularna w rzeczywistości, ale jak inaczej zainteresować takim wydarzeniem ludzi? Jak w inny sposób mogą kojarzyć takie wydarzenia? Poza tym CIS (łącznie z członkami HIP\'u) włożył w tę inscenizacje masę pracy, czasu i wysiłku żeby mieszkańcy Brus i okolic mogli z bliska zobaczyć chociażby namiastkę tamtych wydarzeń. Skoro macie tyle zastrzeżeń załóżcie wspaniałą organizację, która pięknie i idealnie odwzoruje te wydarzenia, poświęci czas etc. Nikt nie miał zamiaru zmieniać historii. Taka impreza w Brusach jest dopiero drugą. Dotychczas kompletnie NIC związanego z II wojną się nie działo. Dodać do tego trochę polityki i mamy obraz typowego Polaka, któremu nic się nie podoba i wszystko jest winą Tuska.

    0
    1
  5. 3 maja 2013  20:07   Panie Derewecki "Zielony" (6)   anonim

    proszę przeczytać komentarz pod Pańską wypowiedzią.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 11 maja 2013  09:31   Do Serwala!   Spokojny

      Mamy demokrację - spróbuj! Może jakieś dowody, najlepiej pisemne od świadków!

      0
      0
    • 7 maja 2013  23:28   Wiesz co "spokojny"   Serwal

      Mnie nie podoba się taka Polska jak jest teraz, to co mogę obrabować parę banków, zamordować kilka osób które mi nie odpowiadają ideologicznie i zostanę bohaterem? Weź nie pie...l, bo ten Twój "ogień" wymordował sporo osób które nie były niczemu winne, nawet toczy się przeciwko niemu śledztwo w Słowackim lub Czeskim odpowiedniku Polskiego IPN-u! Majorem zrobił się sam!

      0
      0
    • 7 maja 2013  14:49   ,,Ogień"   Spokojny

      Chyba szanowny Serwal za często w necie serfuje?! Moja rodzina pochodzi z okolic w których działał mjr. Kuraś i gdyby nie jego oddział radziecka dzicz zaprowadzałaby tam ,,porządek" na własną modłę. Jeśli chodzi o bzdury wypisywane w sieci to powielane meldunki WUBP, które widać są powtarzane do dziś przez niezbyt rozgarniętych internautów. Mam na piśmie zeznania kilku osób dla których Kuraś to niezwykła postać. A zapewne jest ich więcej! ,,którym po wojnie nie chciało się uczyć i pracować, woleli napady!" i powinien dodać i jak już się ujawnili m.in. jak gen. Fildorf i rotmistrz Pilecki oraz wielu innych, którym nie podobało się ,,wyzwolenie" więc zostali przytuleni do... ziemi. Na wiele z tych znaków zapytania nie będziemy znali odpowiedzi i ile zostało utworzonych NKWD-owskich grup sabotażowych na bazie polskiej partyzantki, tego nie dowiemy się już nigdy!!! Sam ,,Łupaszko" zlikwidował kilka band, które były ponoć pod jego dowództwem?! Zastanawiające?!

      0
      0
    • 4 maja 2013  18:22   Proszę mnie nie   Leśno PAMIĘTA

      rozśmieszać tym, że IPN zajmuje się sprawą bandyckiego mordu dokonanego przez "bohaterskich żołnierzy" "łupaszki" na wójcie Leśna, bo zapewne stwierdzą, że był zakamuflowanym agentem NKWD albo, że tak nieszczęśliwie obchodził się z bronią znalezioną na polu, że postrzelił się w głowę, w wyniku czego nastąpił zgon! Czy zajmują się też zastrzelonym przez tych sk.....w meliorantem Panem Łangowskim zastrzelonym w Kaszubie? Zacznijcie chodzić śladami katowanych i zamordowanych przez tych którym po wojnie nie chciało się uczyć i pracować, woleli napady!

      0
      0
    • 4 maja 2013  17:16   No i nie dość,   Serwal

      że bohaterem jest dla Was "łupaszka" to doszedł jeszcze "ogień", nic dodać nic ująć!

      0
      0
    • 4 maja 2013  13:22   ODPOWIEDŹ- DO ANONIM   ZIELONY

      NIE BARDZO ROZUMIEM: ,, dlaczego zaczęliście też chodzić szlakami "łupaszki""? BYLIŚMY TAKŻE NA SZLAKACH KS. WRYCZY, BIŃCZYKA, MIĘTKIEGO, GIERSZEWSKIEGO, 7 Z NIEBA,,,OGNIA" SPADOCHRONIARZY RADZIECKICH,,,LUFY", POLEGŁYCH W BUNKRACH PARTYZANTÓW GRYFA JESZCZE NIE POCHOWANYCH, ITD. JESTEŚMY APOLITYCZNI! MAMY W STATUCIE! TRZEBA POCZYTAĆ! WYJAŚNIENIEM SPRAWY P. KŁOPOTKA-GŁÓWCZEWSKIEGO ZAJMUJE SIĘ PANI DR ALICJA PACZOSKA-HAUKE Z IPN-u. ZOSTAŁA PRZEDSTAWIONA NA SYMPOZJUM ZORGANIZOWANYM PRZEZ ARCANA HISTORII 4 MAJA 2011R. PSEUDONIM PREZESA DEREWIECKIEGO TO ,,ŻBIK"! COŚ ,,CIENKO" Z SZUKANIEM AKTUALNYCH TROPÓW ,,ANONIMIE"!

      0
      0
  6. 3 maja 2013  17:18   ,,CIS" MĘCIKAŁ (1)   ZIELONY

    DZIĘKUJE BARDZO ZA KOMENTARZE POD NASZYM ADRESEM. SZUKAMY OSÓB, KTÓRZY TAK WNIKLIWIE ANALIZUJĄ WSZYSTKIE FAKTY HISTORYCZNE ORAZ INTERESUJĄ SIĘ HISTORIĄ, MILITARIAMI ORAZ TURYSTYKĄ PIESZĄ. ZAPRASZAMY BARDZO SERDECZNIE DO ODDZIAŁU. ZASTANAWIAJĄCE JEST TYLKO TO, ŻE W OBECNYM CZASIE NIE MOŻE ODERWAĆ ICH OD KOMPUTERA. NA 15 CZERWCA ZOSTALIŚMY ZAPROSZENI PRZEZ ZABORSKIE TOWARZYSTWO NAUKOWE, KTÓRE BEDZIE OTWIERAĆ SZLAK ,,RYSIA" I BEDZIE DO PRZEJŚCIA ,,KILKA" KILOMETRÓW. CIEKAWE CZY KTOŚ ODPOWIE NA NASZ APEL?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 3 maja 2013  19:53   Panie "Zielony"   Ciekawy

      Wszystko jest OK, tylko dlaczego zaczęliście też chodzić szlakami "łupaszki" i czcić jego pamięć? Nikt ze starszych ludzi na tych terenach nie popierał i nie popiera ich "bohaterskich" wyczynów! Proszę dobrze się zapoznać z tym co tutaj wyprawiali, czy może podać trochę przykładów ich działalności jak np. uprowadzenie z domu w Leśnie na okoliczne pola wójta Leśna Pana Jana Kłopotek-Główczwskiego, połamanie mu nóg i rąk a następnie zastrzelenie strzałem w tył głowy i porzucenie na odludziu! Co Pan na to?

      0
      1
  7. 3 maja 2013  14:15   Brawo (3)   Roman

    Bardzo dobra lekcja historii. Dzięki takim osobom, biorącym udział w inscenizacji, i ich postawie mam nadzieję, że Polska podniesie się z kolan...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 maja 2013  14:22   Do Hakier.......   Jan Buszak

      Prześledz historie narodu polskiego i odpowiedz na proste pytanie: czy w trudnych czasach Kościół był "ciemiężycielem" czy ostoją narodowych wartości i wsparciem Polaków?

      0
      0
    • 4 maja 2013  13:07   Z kolan się podniesie jak ...   hakierkmieć

      Z kolan się podniesie jak zrzuci kajdany zaborcy watykańskiego

      0
      0
    • 3 maja 2013  22:51   Dobrze się czujesz?   anonim

      Chyba nie jeżeli pie....sz, że przez takie inscenizacje Polska podniesie się z kolan! Może się podnieść jedynie przez wzrost gospodarczy ale na to pewnie jest już za późno, bo z takimi długami to nie jest na kolanach ale leży na plecach!

      0
      0
  8. 2 maja 2013  22:27   Bardzo dobrze   Chojniczanin

    Zdecydował3m się pojechać do Brus, ponieważ w Chojnicach nic ciekawego nie było. Powiem tak - Panowie przygotowujący tę inscenizację wykonali kawał profesionalnej roboty. Bardzo dziękuję za tą wspaniałą lekcję historii. Bardzo mi się podobało, bardzo profesjonalnie zagrali swoje role. Gratuluję pomysłu i realizacji.

    0
    0
  9. 2 maja 2013  19:41   Do Anonima   Vat 23

    To nie jest pomysł na inscenizacje. Taka inscenizacja - OPARTA NA FAKTYCZNYM ZDARZENIU z września 1939 odbyła się - ale tylko raz (!).... bo potem ktoś u "góry" stwierdził; że nie wypada, że nie wolno, że może lepiej o czyś innym, że nie o Niemcach, że można tylko o faszystach lub hitlerowcach... Wiem, że jedna z tych sanitariuszek pochodziła z okolic Nakła i miała około 19 lat.... ale przecież to wszystko jest dla niektórych... nieważne! 19 lat!!!!... Pozdrawiam raz jeszcze.

    0
    0
  10. 2 maja 2013  18:53   do VAT23 (1)   anonim

    Swietny pomysl na inscenizacje, ale sam wiesz dlaczego nie bedzie wykorzystany. Przeciez to MY Polacy wg słów prezydenta Komorowskiego jestesmy narodem sprawców. Dzisiejsza wladza chodzi po sznurku niemców którzy coaz smielej wybielaja sie z odpowiedzialnosci za 2 WSwiatową a sami robia z siebie pokrzywdzonych.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 2 maja 2013  19:06   Gdzie słyszałeś jak   anonim

      prezydent Komorowski mówi, że: "jesteśmy sprawcami"? Masz takie same fobie jak Świrosław Sierotka Smoleński, bo jak on pier....sz o Niemcach i Rosjanach!

      0
      0
  11. 2 maja 2013  18:29   1 i 17 wrzesień 1939 (4)   Vat 23

    Witam. W kwestii uwalniania partyzanta - może i owszem inscenizacja niewiele miała wspólnego z ówczesną rzeczywistością ale - jak mi sie wydaje - w tego typu imprezach nadrzędny jest walor historyczno-inscenizacyjny. W dobie dziwnej poprawności politycznej należy dbać o PRAWDĘ HISTORYCZNĄ w szerokim tego wyrażenia znaczeniu. Ja znam pewien dość ciekawy przykład co do owej POPRAWNOŚCI. Oparty na faktach epizod z walk wrześniowych podczas których w starciu z Niemcami (nie hitlerowcami ani faszystami) w polskim oddziale były dwie sanitariuszki. W czasie starcia jedna z nich niezważając na zaciekłość walki podbiegła do polskiego żołnierza rannego na przedzie kolumny. Gdzy udzielała mu pomocy została ostrzelana przez żołnierzy niemieckich i kilkukrotnie trafiona (mimo widocznych oznaczeń czerwonego krzyża). Upadła lecz po chwili cała zakrwawiona wstała na kolana i dalej próbowała ratować tego żołnierza. Niemcy widząc to wystrzelili w jej strone dużą serię z karabinu maszynowego......dobijając Ją i tego żołnierza...(!) Ten mały polski ddział okrążony poddał się po dość długiej walce. Niemcy związali jeńców a Tę drugą sanitariuszkę wzięto na bok (trzymało Ją dwóch żołnierzy niemieckich). Niemcy strzałami w plecy zabili jeńców - a Ona widząc to krzycząc: LUDZIE CO WY ROBICIE PRZECIEŻ TO SĄ ŻOŁNIERZE, JEŃCY, TAK NIE MOŻNA NA RANY CHRYSTUSA! wyrwała się z rąk niemieckich żołdaków i podbiegła do jednego z Polaków, który dawał oznaki życia, zerwała z siebie jakiś kawałek fartucha czy chustke i próbowała zatamować krew... niemiecki oficer zaczekał jak skonczy ten prowizoryczny opatrunek i dopiero wtedy strzelił jej w tył głowy i dobił żołnierza... Kiedy jakaś podobna grupa rekonstrukcyjna odtworzyła to w swej inscenizacji - pojawiły sie jakieś "delikatne" naciski i "delikatne" sugestie, że może by o CZYMŚ INNYM, że to tak NIEŁADNIE takie rzeczy pokazywać, że jakies stowarzyszenia przyjażni pol-niem wysłały jakiś protest wraz ze stowarzyszeniem byłych żołnierzy wermaghtu... itd itp. Na nastepne inscenizacje lokalne władze nie dały już ani grosza. ( były telefony i naciski z "góry") Więc może puki co cieszmi się tym co mamy w Brusach - bo kto wie czy nasze wnuki jeśli nie będą pamietać to.... ( i tu sobie dopiszcie sami...) Pozdrawiam

    1
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 3 maja 2013  19:23   Do Romka   Vat 23

      Dzięki serdeczne drogi przyjacielu za Twe słowa - jakkolwiek sądze, że chyba przeceniasz moją skromna osobe. Pozdrawiam Vat 23

      0
      0
    • 3 maja 2013  14:09   100/100   Roman

      W pełni zgadzam się z "Vat 23". Bardzo obrazowo i jasno to określiłeś. Dzięki takim osobom jak Ty Polska może być w końcu Polską! Pozdrawiam

      1
      0
    • 2 maja 2013  19:54   Do oo   anonim

      Czy uważasz, że "lepszą metodą" jest nagrywanie filmów na przykład takich jak: "Nasi ojcowie, nasze matki".????????? One pokazują "nową i sterylną" prawdę! - ?

      0
      0
    • 2 maja 2013  19:26   Hm..., może z tymi ...   (oo)bserwator

      Hm..., może z tymi rekonstrukcjami dać sobie ... wojna to nie piknik. Nie ma czego pokazywać i do czego wracać. Przywracanie pamięci i edukowanie w ten sposób to ZGROZA!!! Z szacunkiem do wszystkich - pokazywanie grozy wojny, mordowania człowieka w atmosferze pikniku to jakiś chory sen i horror. Jeśli kogoś to bawi współczuję. Ofiarom wojen [*]

      0
      0
  12. 2 maja 2013  17:45   Historia?   (oo)bserwator

    Grupy rekonstrukcyjne, inscenizacje, wybuchy, fajerwerki - ile to ma wspólnego z historią? Zazwyczaj nic. Do "Bruszanin": Podoba mi się porównanie z filmem "Czterej pancerni i pies". Dziw, że partyzanci z Męcikała sami całej wojny nie wygrali, ale może już wkrótce...

    0
    0
  13. 2 maja 2013  14:55   Zgadzam się z pierwszą (2)   Bruszanin

    częścią inscenizacji która przedstawiała potyczkę graniczną w bardzo realny sposób, natomiast to odbijanie partyzanta miało tyle wspólnego z rzeczywistością co film "Czterej pancerni i pies"! Nieliczne osoby żyjące w tamtych czasach wiedzą, że "partyzant" Warsiński był zamknięty w takiej przybudówce której nikt nie pilnował, nocą jego koledzy ukręcili skobel przy drzwiach uwalniając aresztanta i bez jednego strzału wszyscy ulotnili się w ciemnościach!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 2 sierpnia 2016  06:24   To zapewne i szarży pod ...   zorro

      To zapewne i szarży pod Krojantami też nie było ? A tyle lat mi to wciskali do głowy!

      0
      0
    • 3 maja 2013  17:22   HISTORIA...   ZIELONY

      ZAPRASZAM DO PRZECZYTANIA ORYGINALNYCH DOKUMENTÓW PANA CZESŁAWA NAPIĄTKA I PRZESTANIECIE ,,COŚ GDYBAĆ".

      0
      0