osady nasypowe
Miasto
moje rodzinne Chojnice
Chce, Wam przedstawić,
-..w miarodajnym,
,,Źródle ’’,
-z przekazu pokoleń ,
jaki poznałem z wielu
relacji,
ten, zapisałem
aby ,
był jak kiedyś
w powszechności
…
U początku,
jak ,
wszystkie osady
tak,
nasza chojnicka
zaczynała ,
swe początki
w ,, walach nasypanych ’’
Była
w podobieństwie ,
jak,
w zachowanych
tego typu,
pozostałych osadach
również chojnicka.
Na podstawie
wspólnotowej tradycji
można
odczytać znaczenie
w podobieństwie
powstałe osady.
W porównaniu
z zachowanych
osad,
na podstawie ,
tych z wzoru
nanieśmy chojnickiej
osady,
rekonstrukcje…
…
….
Wiernym wzorem sa
Osady,
w obecnie.- Wielkiej Brytanii,
te zachowane wskażą nam,
jaka była i nasza osada.
….
Nie mury ,
-jak się podaje,
a wcześniej osady
w ,,międzywałach’’
stanowiły początek
plemion słowiańskich.
Ten okres rozwoju
,,Osady’’,
-na będącej ,
wolności plemiennej,
w naszym kraju
jest pomijany.
…
Mianem etnicznym
była osada
i wokół plemienni
sąsiedzi,
jako osadnicy
na wolności
bez lenna,
tak, powstała
nacja Kaszubska,
a tych w wspólnocie
chroniło wokół,
prawo zwyczajowe.
…
…pozostał na ziemi
Chojnickiej,
jak krajach Normanów
i Anglosasów,
tak,
i naszej chojnickiej
osadzie kaszubskiej
zapisany
,,kręgami wałowymi’’
ślad z tego okresu.
…
Jest o tym znaczeniu
jako,
o początku ,-również
zachowany przekaz,
z ludzkiej pamięci,
jako źródło nieomylne
Te,/źródło/ potwierdzają
nasypy
jakie pozostały po osadzie.
….
Sa ponadto w fałszu zapisy,
ze osady kaszubskie
zakładali Prusacy.
Ten fałsz nanieśli zakonnicy
Krzyżaccy…,
jak twierdzono,co potwierdza
Burmistrz Jssak,
Podając,
ze zakon nasiał Wiele fałszu
w źródłach pisanych początku
,stad
trudno podać początki miasta.
…
Ponadto,
szukają obecnie archeolodzy
w osadzie Chojnickiej
palisad, -jakie mogły być
przed zaborem krzyżackim.
Jest to całkowite
nieporozumienie,
-miasto powstawało,
jako osada plemienna ,
te powstawały
,, miedzy walami’’ ,
jak Nasza, tak inne
wokół
basenu bałtyckiego
w podobieństwie
…
Grody feudalne jakie,
powstały,
- to nie początki…
Aby,
określić przynależność
i początek powstania osady
szuka się
u obecnie narodu
powiązania
od
dynastycznych władców,
co jest bledem w mianie
epoki .
Osadę
cechowała nacja plemienna,
a nie przynależność
do narodu,
jakiego wówczas nie było .
Zanim nastał Naród,
- jak Nasz Polski’’,
wcześniej ,a dokładnie,
w miedzy okresie wspólnoty
do przejścia w feudalizm
byli w tych ,osadach
plemienni władcy
jak ,Piast
z linii Świętopełka.
Słowianie byli powiązani
z światem chrzesciansko
bizantyjskim,
o 1000 letniej tradycji,
która zamazali nastali
rzymscy biskupi i ich
krucjatorzy,
to nasze początki wspólnoty.
Od nastania feudalnej
Zwierzchności wnoszono
Lud do
zależności dynastycznej.
Wobec,
nastających władców
od princes,- u początku
do ,,Dux’’ i ,,Rex’’,- koronnych
dynastyczni władcy zakrywali
w kronikach na,
ich dyktando pisanych
przejęcie plemiennej sposcizny.
Zajęte ziemie popadły
w lenno,
i te oddając w lennie
nazywają koronna sposcizna,
-jak, inni,- tak, nasi
protoplaści państwa Piastow
Wzorem innych nazywają
swe królestwo piastowskim
a nie polskim.
fakt nastawania władców obcych
z tz. Sukcesji ,
oddalał rdzenne pochodzenie
nacji ,
jak Kaszubow w powiazaniu,
Nas w fałszu do Prusow.
Historycy /niektórzy/ odnoszą się
również w podaniach ,
o Nas
w odniesieniu do władców
i stad,
do wykazania przynależności
Narodowej.
Jest to blad kardynalny
Nie władcy a, ,, nacja’’ stanowi
Narod ,
tak było zanim nastała
Krucjata Północna
i upadek
plemiennych władców.
Na naszych Kaszubach
były Prusy,
jako królewskie
bo nazwa odnosiła się
do lenności,
jaka została
po państwie krzyżackim,
nawet
w rządach królów polskich
nasze Pomorze było
przynależne
koronie polskiej ,
jako pruskie,
była to spuścizna z lenna.
…
Wcześniej,
słowiańskie plemiona
na północy nazywano
,,Przymorzanami ‘’
/Pomorze ,Polabianie /
oraz inne w nazwie
,,Stolmenowie’’ ,
bedacy na prawie
normańskim
oraz
Kaszuby ,
jak ,podaje Jerzy Holender
nazywani
,,Taszeb’’ kaszeb ,od będącego
wyznania jaki pielęgnowali.
zachowanie nazwy
Kaszuby
w użyciu książąt Pomorza Zach.
Daje nam pewność ze wspólnota kaszubska tam
Zamieszkiwała /stad ,
zapożyczenie książąt jako
Kaszubsko pomorskich.
Ten fakt należy zestawic
Z obecnie pozostala ziemia kaszubska
I powstanie potwierdzenie z uzasadnienia
I zachowanych wypowiedzi ze narod
Kaszubski był od Odry do Wisly.
…
Fragment z zapisu
Rozmowa z J Holender
na temat nazwy miasta
Chojnice.
/Źródło/
jako,
u początku, miedzy walami
osady w tradycji powstawały
tak,
te wzmocnione kamieniem
polnym
tworzyły szaniec
stad, Chonyc
do obecnie Choynice.
Jak, przedstawił mi mój
Sprawozdawca,- Jerzy Holender
tak, ja wam z zachowanej,
U pokoleń trwalej relacji
utwierdzam, ze były
Wały osobliwe wokół
Osady,- a miedzy tymi
Tarasy ,jak obecnie
Śródmieście
Z obok w Szlegen
/obecnie pl, Piastowski
W ciagu pl. Jagielonski
Do ul. Strzeleckiej
Był to taras nazywany
Dlugim Tag Targiem.
….
Osadę oddzielił mur krzyżacki
od strony zachodniej.
…
Na walach stawiano ,
-później,
domy co wynikało z mokrego
terenu wokół.
Nasyp wzmacniano kamieniem
polnym,- chroniącym zagrody
od rzeki chojnickiej
i od napływowej wody
z roztopow,
tak ,powstał szaniec.
Wspominał Jerzy ,jak obecnie
Brama Człuchowska
tak,
w zaraniu symbol miasta
stanowiła osobliwa brama
dębowa,
która tworzyła dostęp
do zacnego
Chonyc /szaniec/ kamiennego.
….
Potwierdzenie.
choć szczątkowe ,
jednak.
-nadal pozostałe wały,
,, mówią wiekami’’
o tej osadzie ,
jaka,- była i jest
do obecnie.
Z odczytania materiałów
,,Źródłowych’’
/ pisanych/
i rzeźby terenu
/wiarygodność wyższa/
poznamy
początku powstania
………….
Powrót do tradycji
Wiarygodnego przekazu.
Nastało,
obecnie odrodzenie
do poznania historii lokalnej,
choć,- były u ludu w pamięci
znaczące przekazy ,- te jednak,
nie znalazły zainteresowania
u napływowych mieszkańców
po okupacji, co ulega zmianie
obecnie,
bo jak, ci co od wiekow
w tym mieście maja korzenie
zastałe, tak napływowi,
jak pozostali ,
w wspólnocie czuja się
z miastem obecnie związani
jako tu urodzeni.
…………………
Jest to podanie
i przekonanie
dla innych,
mieszkańców
osad pomorskich,
ze tego typu osada,
jak chojnicka
była na Kaszubach
znaczącą ,
jako szaniec.
A obok inne…
…
Stolmeni ,
jak nazywali
nas Normanie,
podobnie wznosili
swe osady
stad,
My,
z przymorskich ,
-u początku
jak nazywano Pomorze
w plemiennych
Kaszubach
jako naród zacny
od Odry do Wisły.
Ten wzór
odczytajmy
i przedstawmy
miastom pomorskim ,
na jakich powstały
na przymorzu ,
u boku normańskich.
Sa różne źródła
Te wpadają
do jednej rzeki,
Tak,- w historii
rożne źródła,
a nawet fałszywe
można
rozszyfrować z
rzeki informacji.
Jeżeli ,
Ta, odbiega od tradycji ,
w jakiej powstawała
Osada, to
tam, fałsz, jak oliwa
na wierzch wypłynie ,
bo nie ma pokrycia
fałsz z tradycja ,
która ,
jednym nurtem płynie.
…
,,Jest to osada,
jak tysiące na naszym
zielonym kontynencie’’.
Zatem
mamy prawo się odnieść do,
Innych w Europie ,
aby z zachowanych
zabytkow wykonać
rekonstrukcje
zniszczonej osady
Chojnic pra początku.
korzenie
Każdy,
naród ma swe odniesienie
jako początku od znaczących
osad ,,plemiennych’’.
…My Polacy zaczynamy
o nas,
-doniesienie od Mieszka…
stad,
inni w Europie sa w przekonaniu,
ze,
my jako naród wyrośliśmy w lesie
i w tym ,
budowano zamki krzyżackie…
Taka jest nasza kaszubska
,,Wiara’’,- jak nasza wiedza…
My,
Chojniczanie na kaszubskiej Ziemi ,
-odnieśmy się do początku zapisanego,
-jak u innych,
którzy ,
podają zapis o powstającej osadzie
w ,,nasypowych walach’’.
Słowiańszczyzna
z która jesteśmy związani,
nie odnosi się tylko do Biskupina,
-choć, ten Wyróżnia nas ,
jako,- zorganizowanych i wolnych
z kraju jakim były Kaszuby
od plemion połabskich granicy
do obecnie Pomorza..
Nasza osada Chojnicka
jest wzorem,
koronnym przykładem
na wszechobecność na ziemii
kaszubskiej…
Możemy
wykazać na naszym przykładzie
ze ,jak u nas,
tak, powstawała tradycja w innych,
-z naszej tradycji ,
-a nie odwrotnie jak podaja
krętacze ze Chojnice założyli
pra starzy Prusacy…
Jak było…
Jak zachowano o nas
Wspomnienie w ludu
Tej ziemii ,,Slowach
I pokoleniach mijających…
….
Wały nasypowe wzmacniano
kamieniem polnym na Kaszubach
zanim nastali
feudalni władcy budujący
dla swej wyłącznie ochrony
i wygody potężne warownie.
Osady plemienne chroniły ,
ogol społeczność kaszubska,
-nie znano lenna…
Osadę,
te chroniło lokalne prawo wolności…
jak,
urządzone były osady ,
które były,
rozsiane w całej Europie i bliźniaczo
do przymorskich podobne.
Pamiętajmy,
jak w tradycji Przymorskiej
/Pomorze/
osady na kaszubskiej ziemi
i obok Połabian,
tak
Narmani i Anglosasi swe początki
u zapisu /źródło/i nam oddali…
Powstawały
tz. tarasy na ,tych wytyczano
ogrody .
Taras był otaczany dla ochrony osady
walem przed napływem wzbieranej
wody
ponieważ,
w należytym zwyczaju było lokować
osadę
w chroniącym naturalnym legowisku,
jak ,miedzy jeziorami, co dotyczy osady
Chojnickiej.
Ta naturalna osłona nanosiła
na osadnikow
obowiązki w utrzymaniu koryta rzeki
Chojnickiej,
która zbierała wody napływowe,
-w dwu nam znanych jeziorach .
-Niemniej,
- co poznacie ,
było wokół zlewisk wokół
osady więcej.
Do obecności zachowały się
wały nasypowe
na obecnie ul. Brzozowej .
Ten,
wal oddzielał i regulował napływ wody
do jeziora nazwanego zakonnym.
Drugim ,
znaczącym walem
był na obecnie ul Zielonej ,
który ,
również się zachował
jednak,
o znaczeniu ,tych ,-u powstania
i przeznaczeniu trzeba wspomnieć,
o roli,- jaka miały u początku.
Na obecnie rozbieranej rzeźni miejskiej,
była miedzy walami na wzniesionym
tarasie
społeczność która nazywano Borysami,
-jak mówiono,
-byli , z gwary jak Kaszubi slow/iczami.
Jak, w każdej osadzie,
tak w naszym mieście,
-bo nie ma wyjątku,
w tego typu osady,
były śluzy regulujące napływ
i odpływ wodny
osadę w linii brzegu chroniąc
oraz wały suche,
które były tarasami
oddzielającymi ogrody oraz pastwiska.
Wprowadzenie hodowli i uprawy
Nanosiło,
obowiązek ochrony dobytku
przed dzika zwierzyna.
Powstawały psie pola
w których szkolono
psy pasterskie.
Stad,
wały w swej zmyślności były ,
-w dwu nasypach.
W niecce miedzy tymi walami biegały psy
chroniące dobytek.
Osadę .
oprócz psiarni chroniły na walach posadzone
wierzby ,
które nacinano w pniu i naginano do poziomu.
Ten system zapewniał osłonę w formie
gęstego żywopłotu.
Najważniejszym w zabudowie był fakt ,
ze system,- ,, międzywałowy’’,
-chronił cala osadę wraz z dobytkiem .
Naczelnik osady nie wyróżniał się wiodącą
budowla ,jak w nastalym później feudalizmie
i powstających włościach rycerskich.
Chojnice miały psie pole na miejscu obecnie
starostwa.
Była ,
tam w czasie późniejszym ,niż ten ,
który przedstawiam
,,Gora strąceń’’
,na której,
trącano przestępców na prawie zwyczajowym.
Było wokół ,tej cmentarzysko ,
-niektórych grzebano,
a tych, którzy się narazili się
w sposób dokuczliwy osadnikom ,
wrzucano, w psie międzywały,
o czym zachowała się u ludu opowieść…
Drugim,
znaczący taras był pastwiskiem ,
który był na obecnie placu Piastowskim.
Zachował się zapis,
ze biegła, tam ,,stara droga ‘’do później,
eremu Augustian.
Znaczący wal zachował się
po licznych przebudowach tego terenu
za była remiza strażacka ,
jaka była do lat 70-tych.
Na starych walach później ,
jako,- jedynie wzniesieniach
pozostałych stały domy
które wokół były obłożone
kamieniem polnym
/do lat 70 widoczne/
…waly wraz z na tym podwyższeniu
z chatami starzy mieszkancy jako zachowane
w opowieści o osadzie z pra czasu podawali.
Podobnie na pierzei południowej tego placu,
/piastowski/ dziś niewyraźnie
po zniwelowaniu i postawieniu blokowisk
widać nasyp ,jaki tworzył wal.
Pozostały dom do lat również siedemdziesiątych ,
który był schroniskiem był podobnie
obrukowamy na wale kamiennym otoczakiem.
Miedzy tym tarasem nasypowym
/plac Piastowski/
płynęła rzeka Chojnicka ,
która zmeliorowali eremici augustiański
budując śluzę.
Niemniej,
tradycja budowy na walach domostw się
zachowała sie do dzis dla wprawnego oka,
- widocznie.
Wiodącym tarasem /nasyp/
jest bieg ulic Batorego i Strzeleckiej.
Na skraju ul. Strzeleckiej
/również do lat 70/ były domy na obłożonym kamieniem
na stoku,- na będącym wokół -,,Tag Szlegen ‘’,
jak w okresie krzyżackim nazywano
to targowisko międzywałowe.
Nazywano je tagze Długim Targiem.
Teren opisany ,
jako pozostałość ,,po walach’’
można rozpoznać na starych fot.
z minionego stulecia.
Osady plemienne miały targowiska .
Dzień i Zycie osady zaczynano
od otwarcia wrót.
Wrota potężne stanowiły w niezależnej osadzie,
-bez lenna jak wspominali mieszkancy
Swobody w tym Wolność jaka zachował
Będący,
Władca Magnus ktory zbudował
strażnicę rycerska na wzor
normański.
Czyt. Rozdzial ,,Magnus’’
Osada chojnicka miała zmieniany
zapis ,
-a dokładniej,
w napływowej społeczności ,
jaka,
się znalazła na Kaszubach
wraz z zakonem krzyżackim
u tej ,
zaboru nasiano wiele fałszu,...
Jak pisał Jssak,
-nasiał zakon wiele fałszu ,
stad trudno szukać początków
założycieli miasta…
Podal ,
jednak nam znaczącą informacje,
-o będącym na Szlegien /Strazmianki/
pra stara społeczność ,
która miała swoje prawa i odrębność
zwyczajowa .
…mieli swego wojta a nawet dwóch.
Pisze dalej,
Tym,
odebrano prawa miejskie w 1549 roku ,
…sukiennikom ,a szczególnie
płóciennikom…,
-co świadczy ,
o zawiści wobec społeczności lokalnej…
Zapis,
burmistrza jest miarodajnym źródłem ,
ze była rdzenna społeczność ,
jaka zachowała się w osadzie,
zanim doszło do wybudowania
muru zachodniego
/obecnie ul, Grobelna /,
który ,-odtąd oddzielał osadę chojnicka.
Należy zaznaczyć,
ze powstała warownia krzyżacka
podzieliła osadę i doprowadziła
do zahamowania w jej rozwoju.
Wstęp do opisu Issaka
ma na posłużyć do utwierdzenia ,
-Was ,-o będącej spolecnosci kaszubskiej
w osadzie chojnickiej.
W tej osadzie
był tz. Szlegen targ nazywany ,,długim ‘’,
co wynikało z ciągłości ,
a biegł on od ,,Starej drogi’’
/plac Piastowski/ wzdłuż strumyka ,
który miał wpadać na ulice Strzelecka
wpływając ul. obecnie Wodnej
do jeziora Zielonego. na targ/Tag ,
jak podal mi J Holender był staw o tej nazwie.
Lokalni mieli wpływać na targowisko krypami .
Suche szlegen było dla kupcow napływowych.
Prowadzono handel sukna do Bizancjum ,
które rozprowadzali Normanie .
Osada plemienna miała ,,Wolność ‘’
w gruncie i prawo zwyczajowe
na tz. Wolności /
na terenie jak do obecności w nazwie
,,Wolnosc’’.
Ten przywilej zachował się do okresu
Dobiesława sędziego ziemskiego ,
któremu, Zakon Krzyzacki odebral
Włość Rycerska,, Wlest’’
Ta,
nadając miastu w podaniu lokacji
podając zapis ,-jedynie młyna na użytek
miasta.
Dobiesława , który strącił
nie tylko młyn w lokacji.
podano jako sąsiada u miasta...
Czyt. Rozdział ,,Włość Rycerska’’
Obecnie śródmieścia jakie było
w murach krzyżackich wysiedlono
do Szlegen
/czyt, z slangiem kaszubskim/.
Znaczące ogrody ,
w tym sady jabłoni
potwierdzają kroniki ,
-o zamiłowaniu Chojniczan
o piwa jabłkowego.
Zwyczaj warzenia piwa
domach zachował się
do okresu jarzma krzyżackiego
…niemniej,
w drodze zuchwałości radnych
naniesiono na ta wolność
ograniczenia
do zakazu warzenia włącznie.
Odtąd ,
jedynie radni maja
przywilej Wolności…
Czesc druga stanowi
Na Pomorzu obecność
Palatyna Magnusa
założyciela strażnicy
Rycerskiej w Chojnicach….