Parkowa woda szczególnej troski

Trzeba znaleźć ogniska bakterii w zbiornikach wodnych w parku, dokładnie określić klasę czystości wody, kompleksowo działać na rzecz rozwiązania problemu czystości wody w zlewni Strugi Jarcewskiej.

O stanie wód w Parku 1000 - lecia mówił dr Rafał Chmara.   |  fot. (ro)

To wnioski, które sformułował dr Rafał Chmara sympatyk Projektu Chojnicka Samorządność. Temat czystości wody w Parku 1000 - lecia to wciąż sprawa aktualna, poruszana nieustannie przez działaczy PChS. Podczas dzisiejszej (16.07.) konferencji zaprosili specjalistę nauk biologicznych w tym hydrochemii, dr Rafała Chmarę.

- Zbiorniki w parku to część ciągu hydrologicznego Strugi Jarcewskiej, więc to co się w nich dzieje, oddziaływuje dalej - przekonywał biolog. - Obecność bakterii echerichia cola w nich to dowód na stały dopływ ścieków bytowych.

Chmara kwestionował też badania mające ustalić klasę czystości wody w parku. - Zbadano tylko 7 parametrów, w tym dwa nieistotne - poziom chlorków i odczyn wody. By określić klasę czystości, należy uwzględnić 12 różnych czynników.

Chojnicki naukowiec podał kilka działań, które wedle niego należy bezwzględnie uczynić, by poprawić stan wody. - Niezbędna jest dokładna analiza, stopniowa zmiana użytkowania zbiorników - nie powinny być używane do zbierania nadmiaru wód deszczowych. Należy też zmienić system napowietrzania - zrezygnować z efektownych wodotrysków na rzecz aeratorów umieszczonych pod lustrem wody.

Swoistą "ozdobą" konferencji były butelki z próbkami wody z parku, opatrzone etykietą" Półlitrówka Finsterówka". Istotnie, woda, która znajdowała się w tych butelkach, nie zachęcała do skosztowania jej, wbrew deklaracjom burmistrza.

(ro)

1

  1. 17 lipca 2014  19:38   ~...doczekamy jeszcze tego, ...   .

    ~...doczekamy jeszcze tego, że Finster będzie miał pomnik z brązu na rynku... PO CO NAM OBECNY BURMISTRZ I RADNI RADY MIASTA CHOJNIC JAK NAM SZAMBO W PARKU WYSADZIŁO... NO PO-WIEDŹ NO PO CO NAM OBECNY BURMISTRZ I RADNI RADY MIASTA CHOJNIC JAK NAM SZAMBO W PARKU WYSADZI-ŁO... Z KANAŁU SANITARNEGO...

    0
    0
  2. 17 lipca 2014  19:22   O ja, Nawet Pan Buczek nie wytrzymał i pokazał jakie szambo jest w Chojnicach... (1)   ,

    O ja, Nawet Pan Buczek nie wytrzymał i pokazał jakie szambo jest w Chojnicach...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 18 lipca 2014  12:14   Kiedyś Pan BUCZEK   anonim

      nie wytrzyma i połamie ci ręce na klawiaturze bałwanie.

      0
      0
  3. 17 lipca 2014  18:05   ...Jeśli by do tego doszło, ... (1)   .

    ...Jeśli by do tego doszło, to wyciągnę konsekwencje wobec prezesa Miejskich Wodociągów i dyrektora wydziału komunalnego... ...Zanieczyszczenie wody w Parku 1000 - lecia było jednym z tematów w trakcie sesji Rady Miejskiej. 2014-06-17 Podczas wczorajszej (16.06.) sesji rady miejskiej rajcy dociekali, jakie działania poczyniły władze miasta po niekontrolowanym wpływie ścieków do Parku 1000 - lecia. - Ta sytuacja dużo nas nauczyła – wyjaśniał burmistrz Arseniusz Finster. - Skażony odpadami został rów dolotowy i pierwszy zbiornik. Cały czas wspierała nas straż pożarna, sprzęt Miejskich Wodociągów, OSP z Pawłowa i Charzyków, pracownicy firm pp. Stencla i Kiedrowskiego, 20 osób z prac interwencyjnych. Radnych interesowały skutki i dalsze wnioski. - Rów dolotowy został oczyszczony mechanicznie, osad przewieziony został do oczyszczalni ścieków na Igłach. Odłowiliśmy ryby, przenieśliśmy je do największego stawu. Skażona woda trafiła do instalacji sanitarnej a stamtąd – do oczyszczalni. Padło 27 ryb, ptactwo nie uległo skażeniu, pozostał dyskomfort zapachowy. Zastawy założone są cały czas, natlenianie uruchomione non-stop, teraz będziemy mieszać wodę, by się przemieszała. Cały czas prowadzimy badania jakości wód. W sprawie ekologicznej katastrofy w parku nie wszystkie sprawy są już jasne i pewne. - Odpowiedź na pytanie - co zaczopowało ten rurociąg - poznamy w piątek – wyjaśniał dalej burmistrz . - Ta sytuacja się nie może powtórzyć, Będziemy bardzo ściśle monitorować feralne miejsce, poza tym firmy muszą oddawać ścieki o właściwej frakcji. Zdechłe ryby trafiły do utylizacji, ale będziemy poddawać badaniu te, które pozostały w zbiornikach wodnych. Nie wykluczam też zainstalowania dodatkowych urządzeń w rowie doprowadzającym wodę do parku...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  4. 17 lipca 2014  17:40   w tym parku nigdy nie będzie ...   anonim

    w tym parku nigdy nie będzie czysta woda, wiadomo o tym co najmniej od 85 lat, a teraz wszyscy oczekują cudu?

    0
    0
  5. 17 lipca 2014  16:24   Ministerstwo Prawdy Informuje   talk to me, baby

    O komentarz w sprawie wczorajszych wydarzeń poprosiliśmy dyrektora wydziału komunalnego chojnickiego ratusza. - "Nie mam zezwolenia na udzielanie informacji w tej sprawie. Na jutrzejszej konferencji burmistrz przedstawi temat."

    0
    0
  6. 17 lipca 2014  15:57   Kilkudniowe ulewy ...   anonim

    Kilkudniowe ulewy rozwiązałyby ten problem, sęk w tym, że nie pada

    0
    0
  7. 17 lipca 2014  15:14   ~...???, CZEKAMY NA KONKRETY ... (1)   .

    ~...???, CZEKAMY NA KONKRETY OBECNY BURMISTRZYNIU... ....cyt:...Nie daj Boże, żeby się to powtórzyło mówi Arseniusz Finster.-Jeśli by do tego doszło, to wyciągnę konse-kwencje wobec prezesa Miejskich Wodociągów i dyrektora wydziału komunalnego.,...ar. Ryby nie padły, a wszystko jest polityką, Maria E., Gazeta Pomorska, poniedziałek,07.07.1014 r. str.12.,.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 lipca 2014  15:15   ...Rozszczelnienie się ...   ,

      ...Rozszczelnienie się kanału sanitarnego na terenie bazy Miejskiego Zakładu Komunikacji przyczyną wczorajszej awarii w parku Tysiąclecia. - Dzisiaj udało się zidentyfikować, że instalacja wewnętrzna odprowadzająca wody deszczowe i instalacja sanitarna odprowadzająca ścieki bytowe z budynków MZK w pewnym miejscu się przecinają. Prawdopodobnie rozszczelnił się kanał sanitarny i poprzez studnie do kanalizacji deszczowej i dalej poprzez rowy ścieki trafiły do parku Tysiąclecia – mówi prezes miejskich wodociągów Tomasz Klemann. O ściekach wydobywających się z kanalizacji przy ul. Działkowej Miejskie Wodociągi około godz. 6.00 zaalarmowali zaniepokojeni mieszkańcy. Najpierw ścieki zaczęli odpompowywać pracownicy wodociągów, później do akcji włączyli się strażacy. - Wypompowaliśmy około 200 m3 wody w parku Tysiąclecia. Przed godz. 19 przerzuciliśmy się przed separator i spompowaliśmy te ścieki i całą wodę, która spływała w kierunku rowów za ulicą Brzozową przed przepustem. Około 20 było widać dno na odcinku przed przepustem na ul. Brzozowej. Dla nas zastanawiająca jest ilość osadów, które są w rowie pomiędzy separatorem a stawami, ponieważ po ostatniej awarii rowy były bagrowane i wyrzucony został nadmierny osad, a w tej chwili zgromadziło się już około 20 cm tego mułu. Czyli ten rów działa jako osadnik – mówi prezes. Dzisiaj Miejskie Wodociągi usuwają przyczynę awarii na terenie bazy MZK przy ul. Angowickiej. Przy okazji chcą znaleźć zasypane studnie starego kanału i udrożnić go. - Gdyby on zadziałał, ścieki trafiłyby do ulicy Angowickiej na wysokości szkoły zawodowej nr 2, a nie do parku – tłumaczy Klemann. O komentarz w sprawie wczorajszych wydarzeń poprosiliśmy dyrektora wydziału komunalnego chojnickiego ratusza. - Nie mam zezwolenia na udzielanie informacji w tej sprawie. Na jutrzejszej konferencji burmistrz przedstawi temat – usłyszeliśmy od Jarosława Rekowskiego...

      0
      0
  8. 17 lipca 2014  12:19   Park zaczyna przypominać chojnicki budżet   E. coli

    Park zaczyna przypominać budżet miasta, w końcu mają wspólnego autora.

    0
    0
  9. 17 lipca 2014  10:08   Panie Chmara stawy w parku ... (1)   Sławek

    Panie Chmara stawy w parku są zasilane wodami deszczowymi prawie wyłącznie, jak odetniemy te wody jak pan sugeruje to wody w Parku nie będzie

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  10. 17 lipca 2014  09:43   Tych z PChS-u (1)   NN

    to już całkiem popi......o, pewnie od upałów im tak odje.....! Sami napijcie się tej wody, to może wam rozum wróci!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 lipca 2014  10:16   Przecież to Finstera ...   anonim

      Przecież to Finstera pomysł, że można się półlitra napić, zaraz po kąpieli w Parku. Niech pije pierwszy.

      0
      0
  11. 17 lipca 2014  08:33   A gdzie jest powiedziane ze ... (2)   anonim

    A gdzie jest powiedziane ze woda z parku ma byc do picia? Przecież od kilkudziesięciu lat strugą do stawu w parku doprowadzane są scieki, kiedyś to rowem płynęła woda w kolorach tęczy zanieczyszczona olejem z PKP, teraz to wygląda o niebo lepiej, ale nie oznacza to, że tam będzie woda żrodlana, cały ten park sztucznie utworzony został zlokalizowany w niecce dawnego jeziora zasypanego śmieciami, dlatego też tam nigdy jak chce PChS NIE BĘDZIE KRYSZTALOWEJ WODY

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 lipca 2014  09:35   Mowa jest o stanie obecny i o ...   anonim

      Mowa jest o stanie obecny i o ściekach - kale,moczu itd. Które dostają się do Parku. Obecnie rządzi Finster, sprawa toczy się obecnie nie w PRLu. Chociaż mentalność mają identyczną.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  08:56   Puste deklaracje   Chusk

      Burmistrz Finster zapowiedział, że mozna taką wodę pić, bo pół litra nie zrobiłoby człowiekowi krzywdy - niech więc wypije chociaż szklaneczkę - puste deklaracje! To tylko jaskrawy, choć mało istotny przykład!!!

      0
      0
  12. 17 lipca 2014  06:42   z tą wodą to taka marna ... (1)   anonim

    z tą wodą to taka marna prowokacja, jak całe to stowarzyszenie

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  13. 17 lipca 2014  06:42   oj ludzie ale wyście głupi, ...   anonim

    oj ludzie ale wyście głupi, nakręcacie się nawzajem, niedługo sami zjecie własny ogon

    0
    0
  14. 16 lipca 2014  22:56   Poproszę oddać nagrody   goutier

    Za rewitalizację parku jej twórcy zebrali parę nagród i wyróżnień ,gdyby projekt nazywał się szambo miejskie,pewnie nagród by nie było????

    0
    0
  15. 16 lipca 2014  22:37   hmmm   tak tak

    Może by tak skontrolować wszelakie przyłącza wod kan na ul. Działkowej i w pobliżu . To co sie dzieje z tymi fekaliami to jest coś nieprawdopodobnego .

    0
    0
  16. 16 lipca 2014  22:15   do poniżej (1)   as

    Niech Fisnter czyści rowy, skoro przez 16 lat swoich rządów nie zadbał o naprawę i unowocześnienie sieci kanalizacyjnej!!! Dobrze, ze PCHS krytykuje bo krytyka jest tu uzasadniona.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 lipca 2014  09:44   Ty sobie najpierw   anonim

      wyczyść rów w d..... kretynie niemyty!

      0
      0
  17. 16 lipca 2014  21:55   Jestem zdegustowany   ktr

    bo Ci Panowie zamiast jątrzyć pomogliby czyścić rowy z osadu i wtedy byłoby to działanie konstruktywne i dla dobra wszystkich!

    0
    0
  18. 16 lipca 2014  21:18   Zadna rewelacja (11)   obiektywny

    Co to za ekspert ten cały dr Chmara - żaden. To sympatyk, czlonek stowarzyszenia i znajomy prezesa "SEK" Wspólna Ziemia. taki ekspert to żaden ekspert. Jakby ściągnęli eksperta z warszawy lub innego większego miasta to byłaby sensacja. Pozdrawiam

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 lipca 2014  15:56   jak Finster przegra wybory to ...   anonim

      jak Finster przegra wybory to wypiję wiadro wody z parku, wygra tak, ze zdziwisz parkowy smrodzie

      0
      0
    • 17 lipca 2014  12:29   No rzeczywiście Twój ...   anonim

      No rzeczywiście Twój pogląd jest obiektywny. Finster przegra wybory i wiedzą to już w mieście wszyscy.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  11:33   do anonima z godz. 10:18   obiektywny

      Anonimie drogi - porównywanie algebry do opinii na temat czystości wód to już czyste przegięcie. To dwie rózne sprawy. Dla opini p. chmary jest niewiarygodna z pwodu na stosunki przyjcielskie p.Chmary z prezesem SEK "wspólna Ziemia" a wiadomo że to opozycja która po trupach dąży do zdobycia władzy a to się wam nie uda. I tak na kolejną kadencje wygra obecny burmistrz.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  10:18   To jest Twoja opinia. Ja ...   anonim

      To jest Twoja opinia. Ja będę dalej obstawał przy swojej. Dr Chmara przedstawił obiektywną wiedzą i tak to postrzegam po powtórnym odsłuchaniu nagrania. To, że ja znam Piotrka nie zmienia faktu, ze jak Piotrek mnie zapyta ile jest 2 2 to odpowiem 4. Ty pewnie będziesz mi mówił, że jestem nieobiektywny i zażądasz opinii obiektywnego twórcy algebry, bo Piotrek zna mnie, a ja znam Piotrka. Ale popieram Twój sceptycyzm.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  09:42   do anonima z godz 9:37   obiektywny

      właśnie wysłuchałem wypowiedz p. Chamry z konferencji. dalej obstaje przy tym że opinia jest typowa na zamówienie PCHS-u. Dalej będę obstawiał aby PCHS wynajął profesjonalnego eksperta z warszawy albo innego miasta niezwiązanego z członkami PCHS. To wtedy możemy porozmawiać.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  09:37   Dr Chmara przedstawił ...   anonim

      Dr Chmara przedstawił wiedzę obiektywną. Proszę wysłuchać konferencji.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  09:07   do pinizszych oowiedzi na post   obiektywny

      przedstawił taką obiektywna wiedzę jaką chcieli członkowie PCHS-u. Jak naprawdę chceliby, jakiegoś eksperta sprowadzić to niech sprowadzą takiego z nikim nie związanego, ale na to ich pewnie nie stać bo takiemu niezależnemu trzeba zapłacić za prelekcję. Tyle w temacie.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  07:50   I co z tego, że dr Chmara ...   anonim

      I co z tego, że dr Chmara jest znajomym PChSu? Jest przede wszysktim specjalistą i w tym co mówił były tylko fakty, był i tak bardzo zdystansowany. Przedstawił obiektywną wiedzę. Jest specjalista najwyższej klasy cenionym w świecie. Kogo PChS miał zaprosić Pana Boga? W to byście uwierzyli? Finster za to jak opowiada swoje głupoty to ludzie słuchają jak zaklęci, tylko z jego słów część często rozmija się z faktami.

      0
      0
    • 17 lipca 2014  00:28   Popieram   ja

      Skoro sympatyk stowarzyszenia to dziwne żeby mówił inaczej potrzeba osoby neutralnej. A Pan Studziński pomógłby odnaleźć źródło zanieczyszczeń skoro chce być taki pożyteczny, ale on woli utrudniać to innym :)

      0
      0
    • 16 lipca 2014  22:26   Taki jakim burmistrz? A ...   anonim

      Taki jakim burmistrz? A burmistrz jest doktorem czegokolwiek w myśl rozumienia polskiego prawa? Chyba doktorem swoich porażek.

      0
      0
    • 16 lipca 2014  22:13   odp.   pasterz

      Takiś obiektywny jak i Finio ;-) Dr Chmaranaco dzień zajmuje się wodą. Jest doktorem - ale nie takim jak burmistrz.

      0
      0
  19. 16 lipca 2014  21:16   dobra woda zdrowia doda, a ...   anonim

    dobra woda zdrowia doda, a że w parku czysta to rzecz oczywista!

    0
    0
  20. 16 lipca 2014  19:44   on   anonim

    To było do przewidzenia. Pan Studziński ma 100% racji.

    0
    0
  21. 16 lipca 2014  19:31   ps. znowu szambo wylało w ...   anonim

    ps. znowu szambo wylało w parku-czytam na weekend. moze ktoś tego burmistrza do sądu poda, bo jeszcze trochę to nam strugę jarcewską zrobi w centrum

    0
    0
  22. 16 lipca 2014  18:50   no to teraz mamy rzeczowe ...   admin

    no to teraz mamy rzeczowe argumenty, p.burmistrzu i co pan na to? scieki dopływają w woda nadaje sie do toalet a nie do jakiegokolwiek uzytku i proszę bez propagandy w stylu zielonej wyspy malarza kominów tuska-wyroslismy z tego.

    0
    0